Optymalizacja witryn

E-sklep w oparciu o WordPress i WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn

WordPress zapewnia sporo opcji pod względem tworzenia stron WWW, ich projektowania i prowadzenia. Dzięki możliwościom WordPressa budowane są witryny, jakie można bez problemu rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. By optymalizacja witryny internetowej na WordPressie była skuteczna, warto sięgnąć po różne wtyczki i narzędzia zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem szczególnie przydatnym do optymalizacji stron WWW jest stworzony przez Google Page Speed Insight. To narzędzie przede wszystkim określa czas, jakiego potrzebuje przeglądarka, by w zupełności wyświetlić stronę . Na podstawie danych Google wystawia ocenę w skali od 0 do 100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak mała wartość punktowa może wywołać jej obniżenie. To co przydatne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza analiza danych, jakie oddziałują na taki lub inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy potrzebują zmian. Dla przykładu należy pomniejszać rozmiary obrazów, usuwać zasoby blokujące renderowanie, usuwać nieużywane kody CSS, JavaScript lub wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji stron WWW na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, umieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest znacznie bardziej rozszerzone, ze względu na obecność 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Analizuje witrynę internetową ze względu na jej działanie. Ocenia m.in. czas ładowania witryny, wskazuje niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do naprawy, by poprawić wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są między innymi opisy alternatywne, zrozumiałość języka czy wyraźna struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność witryny internetowej pod względem zachowań użytkowników. Na przykład określa możliwość wklejania haseł, sprawy techniczne jak właściwe rozmiary wyświetlanych obrazów lub dobre zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse sprawdza witrynę internetową także pod względem wskaźników SEO. Weryfikuje na przykład obecność opisów meta lub atrybutu alt dodawanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie sprawdzać, czy witryna zawiera funkcję aplikacji offline i czy dobrze działa w formie uproszczonej. Tak szczegółowy audyt pokazuje niedoskonałości, jakie trzeba naprawić w kierunku optymalizacji witryny internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w odróżnieniu od Lighthouse oraz Page Speed Insight skupia się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej ocenie podlega czas ładowania witryny oraz metoda wyświetlania jej na komórkach. Test My Site tworzy szczegółowy raport pokazujący elementy, które trzeba poprawić. Dla przykładu wskazuje zasoby utrudniające renderowanie, wydajność JavaScript, a także sugeruje usunięcie niepotrzebnych narzędzi. Test My Site pokazuje też ulepszenia, jakie pomogą dostosować stronę do potrzeb użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia w zakresie takich działań, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google oferuje spory zakres narzędzi zwracających uwagę na najważniejsze usprawnienia pozytywnie wpływające na optymalizację witryny internetowej.

Wtyczki optymalizacji stron WWW na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji stron www na Wordpresie można zastosować też zaprojektowane w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa uzyskuje się nieograniczony dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, jakie posiadają sporo istotnych dodatków, wzbogacających witryny WWW. Wtyczki połączone z optymalizacją mają na celu wprowadzanie usprawnień, jakie wpływają na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Poprzez tę wtyczkę eliminowane są niepotrzebne znaki HTML. Za jej pomocą możliwa jest też optymalizacja czcionek i obrazów. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, dzięki czemu minimalizuje czas ładowania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, która ocenia wpisy, podstrony i strony itp. pod względem poprawności elementów SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta opisów albo parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a ponadto wtyczka pokazuje poprawnie zrealizowane elementy oraz takie, jakie trzeba zmienić w treści, by zdobyć jak najlepsze efekty optymalizacji witryny internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas ładowania witryny. Za sprawą dodawanych reguł podnosi wydajność witryny co sprawia, że wczytuje się ona znacznie szybciej. Kieruje tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej czyszczeniem oraz na redukcję kodów np. CSS oraz HTML. Tą metodą przeglądarka zachowuje statyczne pliki w czasie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych razach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.